neděle 28. srpna 2011

Orientační týden

Univerzita
   Po skončení kurzu začal Erasmus v pravém slova smyslu, tedy studijní pobyt. Ten oficiálně začínal tzv. orientačním týdnem, kdy probíhá seznamování s univerzitou, městem atd. Ale abych nepředbíhal, ještě před začátkem orientačního týdne jsme zašli na koncert španělské hudby. Byla to taková parta studentů, kteří ale byli oblečení do jejich typického oblečení a hráli španělské písničky. Protože tam moc lidí nebylo, tak přišli k nám ke stolu a hráli víceméně jenom pro nás. Orientační týden trval od pondělí až do soboty dopoledne. Když jsem přišel v pondělí ráno na univerzitu, tak jsem se tak trochu zděsil z počtu nových erasmáků, protože teprve teď přijela většina studentů. Víc lidí znamená víc srandy, ale na druhou stranu jsem byl rád, že už tady máme super skupinu z EILC a taky jsem jim nezáviděl všechno to papírování a zařizování, které už mám naštěstí za sebou. Ale je to úděl každého. 

Katedrála
   K samotnému orientačnímu týdnu, no, byla to docela nuda. Neříkám, že jsme se tam nedozvěděli vůbec nic nového a že všechny přednášky byly nudné, ale protože jsem tu už měsíc, tak jsem většinu věcí už věděl. Některé přednášky byly dobré, ale nebylo jich moc. Dobrá byla úterní „get together party“, která probíhala odpoledne na půdě univerzity. Bylo tam zdarma kafe, sendviče a dort. Ano, jsem Čech a student, takže jsem se najedl, ale líbilo se to i ostatním národnostem a každý odcházel pěkně najezený. Ve středu jsme měli představení jednotlivých fakult. V rámci toho jsme se rozdělili a potkali se s ostatními exchange a degree studenty na naší fakultě. Upřímně jsem byl celkem nepříjemně překvapen z faktu, že Evropa co do počtu lidí dost prohrála. Japonsko, Čína, Honkong, Korea, Pákistán, Bangladéš, Indie nebo Brazílie. A z Evropy jenom Čech, Němka a někdo z Litvy a Ruska. No ještě že tu znám už plno jiných lidí. Ve čtvrtek jsem vynechal odpolední přednášky a přidal se k jiné univerzitě a jel znovu na ostrov Viikinsaari, takže opět fotbálek, grilování a sauna s koupáním v jezeře. Ve čtvrtek večer byla pak 1. exchange party v klubu Senssi. Slovo první berte s rezervou, protože už měsíc tu všechny party začínají slovem první. Ale zpátky k téhle patry. Musím říct, že mě teda moc neuchvátila. Lístek koupený dopředu, ale stejně čekat ve čtvrt hodinové frontě, a když jsme se dostali dovnitř, tak tam bylo totálně plno. Tolik lidí na tak malém prostoru jsem už dlouho neviděl, doslova se tam nedalo pohnout. Ale největší problém pro mě byla hudba. Na disco už jsem si tu docela zvykl, ale techno? To teda ne. Naštěstí to zachránila místnost s karaoke, kde jsme si společně zazpívali tradiční Mitä kuuluu Marja-Leena?, a hned byla lepší nálada. Orientační týden zakončila v sobotu dopoledne autobusová prohlídka města. Byla to pěkná projížďka s komentářem, prohlídkou katedrály, zastávkou na kopci Pyynikki, ze kterého byl krásný výhled atd. Výlet měl jedinou chybu - zapomněl jsem si foťák. Ale určitě jsem na těchto místech nebyl naposledy, takže fotky uvidíte. Odpoledne byla Goodbye party, protože Italka Chiara musela na týden odletět zpátky domů dodělat nějaké zkoušky na své univerzitě. Zároveň s tím mě moje tutorka Meri-Tuuli pozvala na její party s dalším tutorem a jejich studenty. A protože obě párty byly dobré, tak jsem přebíhal. Ještě k mé tutorce, je opravdu zlatá. Pomáhá mi se vším, vždycky poradí a je to v pohodě holka. Přemlouvám ji na výlet do Česka, tak uvidíme. No a to by bylo asi tak vše z tohoto týdne. Byl to první týden, kdy se náš kurz rozdělil nejen na více fakult, ale i více univerzit a dokonce více měst. Takže jsme trošku smutně vzpomínali, ale zároveň poznávali nové a nové lidi. Ono ani po kurzu nebude tak zle.

Jídlo ve škole
   Taky bych vám chtěl přiblížit jídlo v místní menze. Především je zde jídlo hodně zdravé. Je na výběr tak ze 4-5ti jídel, ze kterého je vždy aspoň jedno vegetariánské. Také je na výběr polévka, ale Fini ji berou jako hlavní jídlo. Jídla si člověk nabere sám kolik chce, může kombinovat přílohy, akorát maso je vždy omezené. Když jsem mluvil o zdravé stravě, rýže je neloupaná a něco jako hranolky tu nenajdete. K tomu je talířek salátu, který si můžete nakombinovat tak ze 4 ingrediencí, které se mění, a k tomu nějaký dressing. A součást finského jídla je také krajíc chleba s máslem nebo pomazánkou. Normální český chleba nebo rohlík tady nenajdete. Musíte se spokojit s vekou nebo černým chlebem, který jí Fini opravdu dost. K jídlu Fini rádi pijí mléko, je na výběr různé typy – od nízkotučného až po podmáslí. K dispozici je také šťáva a voda. Tohle je standardní jídlo, které stojí normálně 5 eur, ale studenti ho mají za 2,50, což je pěkná cena i na Česko. Člověk si může samozřejmě vzít navíc větší porci masa, dezert a jiné věci, ale to si potom připlatí.
   Další týden začne škola, tak když jsme skončili tím jídlem, tak s chutí do toho.

2 komentáře:

  1. Mmmm, opravdu barvitá dokumentace jídla :) teď abych měsíc nešla do menzy.
    Btw tu studentskou kartičku můžeš využít i na TAMKu a kdekoliv ve Finsku, pokud se chceš najíst za studentské ceny :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, to jídlo v jídelně je tu fakt paráda. O tom systému vím, zapomněl jsem to sem napsat. Je to super, ne jak v Brně, že nemůžu jít z MUNI na oběd na VUT.

    OdpovědětVymazat