Jak toho
bylo minulé 2 týdny dost na psaní, a vznikly dlouhé příspěvky, tentokrát to
bude asi trochu chudší. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, že jsem po všem
tom cestování chytil nějaký malý finský, nebo možná estonský, bacil. Nic
hrozného, ale protože jsem chtěl být připraven na další party, radši jsem se
trochu šetřil přes týden. Ono toho stejně ani tolik nebylo. V úterý byla
Ruská party ve Fat Lady (jeden z nejznámějších klubů v Tampere), ale
jak jsem slyšel, tak jsem o nic nepřišel. Málo lidí a nic moc hudba. No ale
aspoň jsem volno využil k dohnání některých restů ve škole, ale i mimo ni
jako třeba tento blog. Sice se nepovedlo udělat všechno, co bych měl a chtěl mít,
ale i tak to pomohlo. Možná by to chtělo míň párty a ... ne to je blbost!
Největší
akce tento týden byla páteční oslava narozenin Tomáše. Konala se na jeho
kolejích v Reinole, kde ještě nikdo z nás do té doby nebyl, protože
se nachází v jiné části města než všechny ostatní koleje. Cesta ode mě tam
trvala asi tři čtvrtě hodiny s přestupem, takže jsem si říkal, jestli jsem
ještě stále v Tampere. Když jsme dorazili, čekalo nás něco podobného jako
u mě v Lukonmäki – osada v lese. A to doslova, protože abychom se
dostali na místo, museli jsme kusem lesa projít. Přišli jsme první a přesně na
čas (pro mě docela nezvyk). Tomáš si dal s přípravou opravdu hodně práce,
nachystal spoustu jídla a pití, takže už dopředu bylo jasné, že nás čeká dobrý
večer. Abychom to pojistili, donesli jsme si nějaké estonské suvenýry. Popřáli
jsme a začala party. Hlavní atrakcí bylo Nintendo Wii, které na Reinole mají.
Je to asi jediná kolej, které TOAS (vlastník všech kolejí) dává, zatímco
ostatním bere. Tím bere myslím omezování v podobě securiťáků po jedenácté
hodině na kolejích City nebo úplné zavření naší společenské místnosti
v Lukonmäki. Byl tam program na tančení, takže jsme měli o zábavu
postaráno. To byste nevěřili, jak se na tom dokážou lidi zabavit. Bylo to o to
lepší, že byly 3 přístroje, takže mohli najednou hrát 3 lidi a soutěžit spolu.
No a tak jsme tam hráli, byli a pili až do rána. Stalo se tam hodně zajímavých
a nevysvětlitelných věcí, ale to asi zůstane akorát za „zdmi“ Reinoly. Co dodat
dál, o víkendu všichni odpočívali a pracovali do školy, protože se pomalu blíží
konec první periody (půlky semestru) a to znamená zkoušky, odevzdávání projektů
atd. Mě taky čeká další týden zkouška, takže se jdu učit, abych mohl příště
napsat, že jsem ji zvládl.

V některém z prvních článků jsem vám
slíbil povídání o finské dopravě. No kde začít. Asi tím, že je to spíš zklamání
než nadšení. Jednak je tu doprava hodně drahá, jedna standardní jízda stojí
2,50 eura. Protože autobus potřebuju denně, tak mám měsíční legitku za 30 eur.
Potom je tady ale další pravidlo a to je noční přirážka. Pokud chcete jet
autobusem mezi půlnocí a 4:40 ráno, připravte si přirážku 2,50 eura, takže
cesta standardní jízdenky vyjde na 5 eur. A co je vůbec nejhorší, i když mám
legitku, tento poplatek musím platit taky. Pak se nesmíte divit, že se často
vracím domů autobusem v 5 ráno. Protože kluby zavírají o půl čtvrté (o tom
se také zmíním někdy později), vymysleli jsme tea time. Takže chodíme
z klubu s holkama na kolej na čaj a čekáme na první autobus bez
placení. Další nevýhodou místní dopravy je, že dost často v autobuse
neukazuje, kde jsme a jaká bude další zastávka. Když se k tomu připočte,
že všechny zastávky jsou na znamení, tak zvlášť v noci není vůbec těžké
přejet zastávku. Už se mi to ze začátku povedlo. Znamení musíte dávat, protože
i když stojíte na zastávce, kde jezdí jediná linka, tak bez znamení řidič
prostě nezastaví. Další podstatná nevýhoda je, že si autobusy jezdí, kdy
chtějí. Když nechce nikdo vystupovat a nastupovat, tak autobus nemá problém
přijet i o 5 minut dřív. A ne že by počkal, jede prostě dál. Naopak když je
hodně lidí, tak přijede i o 5 nebo 7 minut později (jednou jsem zažil i 15
minut, ale to byla zřejmě nějaká závada na autobuse). A protože světelné tabule
mimo centrum nejsou, člověk přijde na zastávku o 3 minuty dřív, čeká 5 minut a
pak opravdu neví, jestli mu autobus už ujel nebo ještě nepřijel. Už mě autobus
nachytal snad všemi možnými způsoby, takže nevím, co mě tu ještě může překvapit.
Taky mají různé jízdní řády v létě a po zbytek roku. Protože je Tampere
studentské město, přes léto jezdí asi jenom polovina autobusů než ve studijním
období. Abych na to cestování jenom nenadával, chtěl jsem napsat i nějakou
dobrou vlastnost, ale bohužel mě žádná nenapadá. Takže nezbývá než říct zlatá
česká hromadná doprava.
Pozitivní věc - to znamení v autobuse má super sexy zvuk :)))
OdpovědětVymazat